۲۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۷:۲۳

حجت الاسلام پاكدل:

خطر فرقه‌هاي درون ديني بيش از ساير فرقه‌هاي انحرافي است

خطر فرقه‌هاي درون ديني بيش از ساير فرقه‌هاي انحرافي است

يزد - خبرگزاري مهر: يكي از اساتيد فرق و اديان حوزه علميه قم با بيان اينكه فرقه صوفيه يك فرقه درون ديني است، گفت: خطر فرقه هاي درون ديني بيش از ساير فرقه هاي انحرافي است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدعلي پاكدل، ظهر امروز در كارگاه آموزشي جريان شناسي نحله هاي انحرافي با اشاره به علت تشكيل و ايجاد فرقه های مذهبی و عامل جذابيت آنها براي مردم اظهار داشت: مسئولیت علما و مبلغان شیعه با وجود اين فرقه ها بسيار سنگين و خطير است.

وي با تشريح ويژگي هاي فرقه صوفيه عنوان كرد: صوفیه، یک فرقه درون دینی است و ادعای دین دارد و فعالان اين فرقه کلمات را چنان کنار هم قرار می دهد که با مبانی شیعه سازگاری داشته باشد.

پاكدل ادامه داد: به طور قطع خطر فرقه های درون دینی، بیشتر از خطر فرقه های برون دینی است زيرا دسته اول با ادعای دین، افراد دیندار را به سمت خود جذب مي كنند.

فرقه متصوفه بارها از سوي ائمه اطهار(ع) مورد مذمت قرار گرفته است

این کارشناس فرق و مذاهب با بین اینکه فرقه متصوفه، بارها از جانب ائمه اطهار (ع) مورد مذمت قرار گرفته است، يادآور شد: اولین کسی که تصوف را به این نام به کار برد، عثمان بن شریک کوفی معروف به هاشم صوفی بود كه امام صادق (ع) در مورد او فرمود: "او فساد در عقيده دارد...".

پاكدل خاطرنشان كرد: تصوف در ابتدا در اهل سنت ایجاد شد و در قرون هفتم و هشتم در ميان شيعيان نيز ورود پيدا كرد.

وي ادامه داد: یکی از تفاوت های بنیادین تصوف و شیعه در بحث امامت جلوه می ‌کند و آنجایی که شیعه می‌گوید امامت و جانشینی پیامبر اسلام (ص) در ۱۲ امام معصوم خلاصه می‌شود و آخرین آنها زنده و در پس پرده غیبت است، صوفیه برای اینکه در بحث امامت کم نیاورند و از آن استفاده های درون فرقه ای ببرند، می‌گوید عدد در امامت مطرح نیست، امام نباید حتما از نسل پیامبر باشد و امامت در قطب های ما ادامه دارد و امام همان قطب حال حاضر است.

صوفيه همه انسان ها را كامل و بي نياز به امامت معرفي مي كند

پاکدل بيان كرد: صوفیه بحث انسان کامل را مطرح می ‌کند و مدعی است، انسان کامل همان قطب صوفی است و شهید مطهری در این زمینه اشاره ای دارد که به غیر از ۱۴ معصوم، کسی به‌ عنوان انسان کامل مطرح نیست اما می بینیم صوفیه انسان کامل را در مرامش مطرح می‌ کند و مدعی است قطب صوفیه در هر عصری، انسان کامل است.

وي، بررسی دقیق فرقه های انحرافی را لازم دانست و خطاب به علاقه مندان عرصه پژوهش گفت: لازم است روی صوفیه کهن کار شود.

مبلغان در زمينه صوفيه كهن به كارهاي پژوهشي بپردازند

پاكدل افزود: صوفیه در یک تقسیم، شامل صوفیه کهن و صوفیه نوین است، صوفیه نوین، سواد چندانی ندارند و اطلاعاتشان همه از متون قدیم است به همين دليل برای جستجو در تصوف و کنکاش علمی باید به سراغ متون کهن و صوفیه کهن رفت.

وي در بخش ديگري از سخنان خود عنوان كرد: مبلغین و مبلغات با توکل بر خدا و طلب استعانت از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) همچنین با تلاش علمی و کوشش تبلیغی خود و با استدلال، منطق و اخلاق تبلیغی از تبلیغات فرقه ها جلوگيري كنند.

کد خبر 2238408

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha